keskiviikko 2. toukokuuta 2012

En enää halua olla surullinen

Elämäntapamuutos. Suhtaudun tuohon sanaan hivenen kriittisesti, varsinkin kun tuskin syömishäiriötä ja masennusta voi elämäntavaksi edes kutsua. Käyn nyt kuitenkin ehkä suurimman ongelmani kimppuun, sen joka vaikutti syömistemppuiluhäiriöni ja jatkuvan ahdistukseni syntyyn. Haluan kukistaa masennuksen.

Ensimmäisenä negatiivisista tunteistani pomppaa esiin syyllisyys. Haluan takoa päähäni, että ei tämä tilanne ole yksin minun syyni. Toiseksi inhoan itseäni, olen vihainen. Okei, ehkä söin liikaa, ehkä päästin itseni tähän kuntoon. Okei, ehkä olen myös tehnyt typeriä juttuja menneisyydessäni ja nyt kadun niitä. On aika antaa anteeksi ja jatkaa elämää. Pitää keskittyä tähän hetkeen ja tulevaisuuden onnen takaamiseen.
Alussa masennus heijastui syömisongelmina, nykyään juuri syömisongelmat syventävät alakuloista mielialaa.
Pelkkä asioiden pohtiminen ei kuitenkaan riitä, tarvitsen jotain konkreettisia tekoja. Suunnitelman. 

1. Mistä ruuista minä oikeastaan tykkäsin ennen tätä kaikkea? Yhtäkkiä, kun kaikki herkut oli kielletty, aloin himoita joitakin ruokia vain, koska en saanut syödä niitä.
Suunnitelma: Teen ensiksi listan ruuista, joista pidän tällä hetkellä. Sitten teen listan, mistä pidin ennen. Vertailen niitä ja yritän miettiä, mistä mauista oikeasti pidän, ajattelematta ravintoarvoja ollenkaan. Esimerkkinä vaikkapa pasta ja leipä. En ole pitänyt niitä kovinkaan kummoisina ruokina, vähän ehkä mauttomina. Nykyään ahmimiskohtauksen yllättäessä olen ihan ensimmäisenä voitelemassa paahdettuja leipiä.

2. Itsensä masentaminen ja eristäminen muista ei auta. Olen yksinäinen, koska teen itseni yksinäiseksi. Kuvittelen, että kun olen vaikkapa muutaman kuukauden lukittautuneena huoneeseeni, sen jälkeen elämä on kuin ruusuilla tanssimista. Ei se vaan toimi niin.
Suunnitelma: Kukaan tuskin loukkaantuu, jos soittelen niille ja kysyn ulos. Voisin tehdä tavoitteen, että näen kavereita vähintään 3 kertaa viikossa koulun ulkopuolella. Soitan myös vanhat kaverit läpi. Välit voivat lämmetä, kunhan vain viitsin tehdä asialle jotain.

3. Liian tiukat laihdutuskuurit ja ahmiminen. Oi voi sentään... Luulen, että kun saan muut asiat kuntoon, tämä hieman sutviutuu niiden mukana.
Suunnitelma: Säännöllinen syöminen, näin alussa ehkä 1200-1300 kaloria päivässä, myöhemmin nostan ne pikku hiljaa aina 2000 (tai siihen kun on tarvis) asti. Tähtään pienempään ja hitaampaan painonpudotukseen. Mä saan syödä!

4. Itseinho. Minä olen ehkä pyöreämpi kuin ennen, mutta entä sitten? Olen normaalipainoinen, ihan perus "hoikka" tyttö. Voin pukeutua kivasti ja panostaa ulkonäkööni, vaikka en vielä vastaakaan ihannettani täysin.
Suunnitelma: Kirjoitan itsestäni 20 hyvää puolta ja tutkin listaa aina kun tuntuu pahalta. Jatkan myös taas päiväkirjan kirjoittamista.

5. Sekava unirytmi ja väsymys tietenkin vaikuttavat alakuloisuuteen ja jaksamiseen.
Suunnitelma: Suunnittelen päiväni ohjelman siten, että ehdin nukkumaan tarpeeksi aikaisin. Liikunnan motivaattoriksi ei kaloreidenkulutus riitä, vaan sen tuoma henkinen hyvä olo soveltuu tähän tehtävään paremmin.
Kaikki ei kuitenkaan hetkessä muutu. Vastoinkäymisiä tulee, eikä se tee minusta sen huonompaa ihmistä. En enää tähtää menneeseen, vaan keskityn tulevaan ja tietty tähän päivään, jokaiseen tuntiin ja minuuttiin. Keskityn oman onneni luomiseen ja parempaan oloon, koska minä ansaitsen sen. Ja niin ansaitsette kaikki tekin, jotka nyt luette tätä.

14 kommenttia:

  1. Sun suunnitelma kuulostaa hienolta! Sait jopa minut ajattelemaan, että ehkä se taistelu tätä kaikkea vastaan kannattaisi.. Olisi niin upeaa, jos voisi olla tyytyväinen itseensä ja syödä kesäisin jäätelöä hyvällä omatunnolla. Tsemppiä!<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Dianna. Haluaisin, että kaikki sairastuneet uskaltaisivat taistella tätä vastaan. Ketään muuta ei kuitenkaan voi käskeä parantumaan (minulta ainakin nuo parantumis"käskyt" menivät vielä viime kesänä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. en edes harkinnut tästä luopumista), se lähtee itsestä.

      Toivoisin siis sinulle kaikkea parasta, muista kuunnella itseäsi ja pohdi, mitä elämältä oikeasti haluat. Hyvää kesänodotusta ja tsemppiä sullekin!

      Poista
  2. Tosi hyvältä kuulostaa toi suunnitelma ! Yritä kans pitää siitä kiinni ! Itellä on nimittäi on käyny sillai, et oon luovuttanu heti ku oon tehny samantyylisiii suunnitelmii. Mut tsemppiä sulle! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) On mullakin jotain epätoivoisia parantumisyrityksiä takana, mutta ne on kaatunut aina siihen loputtomaan itseinhoon. Mutta eiköhän tää tästä, päivä kerrallaan voin ehkä jopa alkaa pitää itsestäni.

      Poista
  3. Voi että tuli hyvä mieli tätä lukiessa, kuulostaa ihan mielettömän hyvältä noi sun suunnitelmat! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Nane! (: Pitääkin yrittää muistaa nää tsemppaukset niinä hetkinä, kun koko parantuminen tuntuu turhalta (yritän varautua siihen jo valmiiksi, kaikillahan on huonoja päiviä). Kaikkea parasta sulle!

      Poista
  4. Ihan mahtava suunnitelma, toivottavasti pääset toteuttaa sitä hyvin tuloksin! Tosi paljon tsemppiä ja halauksia, sä pystyt parantaa elämääs! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! Tulee niin hyvä olo näistä kommenteista, tsemppiä sullekin :)

      Poista
  5. Aloin itkeä kun luin tätä. Toi kaikki on niin totta. "Selvinä", realistisina ja positiivisina hetkinä tajuan itsekkin sen. Oon kai nyt siinä vaiheessa tätä mun sekavuutta (vaikken mitään myönnä sairastavani, itsellenikään, tai en voi uskoa että mäkö muka olisin jotenkin sairas?!mutta mitä tää siten on...?) että alan työntää kaverit pois, eristäytyä. Kuka nyt haluais olla täläsen kanssa, mietin. Mutta tavallaan aina joskus tajuan sen taas että tuskin ne pyytelis ja soittelis mua kahville ja ulos jos ei haluais mun seuraa.
    Kun olen lukenut joitain blogeja tavallaan nyt jälkikäteen katsottuna olen kulkenut samoja reittejä, vaiheita. Mutta ne näkee vasta jälkikäteen, joten nyt pelottaa: meneekö tää vielä kamalammaks. Joitakin vuosia sitten uhosin että hankin tahaltani anoreksian, jotta voisin "kostaa", näyttää kaikille, mutten kuitenkaan oikeasti ollut koskaan tosissani. Ja nyt ollaan tässä pisteessä. Fyysisesti oon terve kuin pukki, pyöreäkin. Mutta ahdistaa niin pirusti ja kun yritän "tyhjentää" tai turruttaa itseni eli itken ja itken ja itken että ei ehtisi ja tarvitsisi ajatella, niin silti se piilevä ahdistus jää ja nostaa taas päätään.
    Tai sitten vaan kieriskelen jossain oudossa itsesäälissä eikä mua oikeesti vaivaa mikään ja suurentelen asioita.
    Niin tai näin toi suunnitelma on mahtava. Ja aion pyrkiä ite samaan. Kaikki tsemppi sulle ja tiedän että jos kuvittelet ittesi kymmenen vuoden päästä tai kolmenkymmenen niin tiiät että oot tyytyväisempi kun nyt alat valita tota kaikissa suhteissa parempaa tietä.<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä, kauanko sulla on nyt ollut tota, mutta kuulostaa samalta kuin minä reilu puoli vuotta sitten. Yleensä "lopeta ennen kuin on myöhäistä"-kommentit menee vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta toivon koko sydämestäni, että sä pystyt siihen!
      Mä olen eristänyt itseni suurimmasta osasta mun kavereista. Nyt poden siitä ehkä vähän huonoa omatuntoa. Pahinta on kun jää yksin. Ja sen oikeasti tajuaa vasta kun ihan tosissaan on kokonaan yksin.
      Tulen lisäämään tähän listaan varmasti muitakin juttuja. Jokaisesta päivästä pitäisi yrittää löytää edes jotain hyvää. Ne hyvät asiat tulen kirjoittamaan ylös. Niitä pitäisi muistella, ei niitä pettymyksiä.
      Tsemppiä sullekin ihan hirmuisesti, ilmoittelethan vielä itsestäni että miten sujuu! <3 Vertaistuesta voi olla paljon apua. :)

      Poista
  6. Hei, jos et viitti ottaa ittestäs kuva ni ota ees kropastas ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää kattella... Oon tosiaan ajatellut tota. Joskus (laihimmillani ollenssani) otin ennen-jälkeen kuvia, mutta poistin ne heti koska en kestänyt katsoa itseäni (ehkä kehonkuva oli vähän vääristynyt joo...). Joskus olen laittanut tänne 2 kuvaa kropastani, mutta poistin ne noin viikon jälkeen kun alkoi ahdistaa.

      Voisin kuitenkin taas yrittää tässä lähiaikoina. Jos uskallan.

      Poista