torstai 25. elokuuta 2011

Ymmärrys

Aamupaino 55kg. No, olenko sitten tyytyväinen? No totta ihmeessä olen! En voi oikein vieläkään käsittää, että olen laihtunut oikeasti 5 kiloa, eikä paino näillä näkymin ainakaan ole tulossa takaisin. Painoin näin vähän viimeksi yläasteella, varmaan seiskaluokan lopussa. Paino on vuosia sahannut 56-58kg, mutta nyt olen vihdoin onnistunut.
Onko tästä enää järkeä mennä alaspäin? Ehkä otan nyt kilon kerrallaan, ja katson miltä tuntuu. Etenen siis hitaasti, tunnustellen. Ja samalla voin syödä joskus palan suklaata, jos huvittaa. En kituuta itseäni alle 500 kalorin dieeteillä, enkä syö ruokaa, josta en pidä. En halua ahdistua, jos joudun syödä kylässä, enkä tutkia ravintoarvoja netistä illallisen jälkeen.

Tänään koulussa halasin kaveriani takaapäin, antamatta hänen nähdä kasvojani. "Kuka sä oot? Ai joo, Olivia, tunnistin sut sun laihoista ja luisevista käsistä."
Mulla oli tosi voimaton olo ja päätä särki. Pidättelin itkua koko koulupäivän ja kaverit kyseli, että olenko kunnossa kun olen niin kalpea. Lopulta menin vessaan ja purskahdin itkuun. Kaksi kaveria tuli perässä, "Miksi sä itket?" Mä en tiennyt. Mä en tosiaan tiennyt. Olen onnellisempi nyt kuin aikoihin. Haluan elää tässä hetkessä, kun tunnen olevani rakastettu. Tunnen, että kaverit ja perhe välittää musta. Miksi mä sitten itkin? En ole surullinen, en. Tämä kaikki vain on liikaa, olen ihan sekaisin tästä. Toisaalta samaan aikaan tuntuu, kuin vihdoinkin saisin hengähtää ja rauhoittua.

Kaveri tuli mun kanssa tupakalle ja lohdutti mua, vaikkei oikein tiennyt, mikä on vikana. Niin kuin en minäkään tiennyt. Hän osti karkkipussin ja tarjosi mulle karkin. Söin sen. Söin myos keksin. Enkä syytä itseäni, en kadu, ei ahdista. En tiedä mitä tunnen. Olen niin hukassa. Mutta silti onnellisempi kuin aikoihin...

4 kommenttia:

  1. Hmm ehkä se aiempi kamala stressaaminen syömisistä, painosta ja keikesta on väsyttäny ja stressannu sua ja nyt vihdoin kun olet tyytyväinen painoosi yms. niin se väsymys ja stressi purkaantuu tuollee?:) Kyllähän vähäkalorinen syöminen ja kaikki vetää kehon väsyneeksi!
    Oon tainnu lukee kaikki sun blogitekstit ja on aivan ihana lukea,että sulla menee nyt noin hyvin!!:))

    VastaaPoista
  2. onnittelut laihdutuksesta! haluatko kertoa tähän pari vinkkiä ja sun suunnitelman et miten onnistuit, kun mullakin ois tavoitteena semmonen 5 kiloa saada pois. kauan meni? monta kcal per päivä? paljonko liikuit? =)

    kiitos jo etukäteen ja hyvää syksyn jatkoa sinulle, ihanaa että olet onnellinen <3

    VastaaPoista
  3. ihanaa onneks menee hyvin :)

    VastaaPoista
  4. Anonyymi: Joo, saattaa mennä ihan noin. En haluaisi uskoa, että syön liian vähän, mutta eikohän se kumminkin ole syynä tähän väsymykseen... Kannattaisi varmaan alkaa pikkuhiljaa lisäilemään kaloreita. Kiva kun olet jaksanut blogiani seurata! Kaikkea hyvää sinullekin :)

    Anonyymi: Kiitos, hmm, mitähän vinkkejä nyt keksisinkään... Pidä ainakin huolta, että syöt tarpeeksi! Vaikka kuinka luulisi, että itsekuria riittää, niin ennemmin tai myöhemmin tulee kuitenkin ahmimiskohtaus. Syö vähintään 3 kertaa päivässä ja mieluusti 1 lämmin ateria ainakin. Jos illalla tulee mielitekoja, mene nukkumaan. Tee semmoinen ruokailusuunnitelma, jonka voit pitää ja myöhemmin se sujuu kuin leikkiä vain, kun se on jo rutiinia. Ja älä mene liian nälkäisenä nukkumaan, se kostautuu myöhemmin!
    Mulla meni pari kuukautta ton viiden kilon tiputuksessa, olen syönyt semmoista vajaata 1000 kaloria. Joskus voi syödä palan kakkua, on minullakin ollut niitä melkein 2000 kalorin päiviä, ei se haittaa. Ei kannata olla liian tiukka itselleen, muuten epäonnistuessa ajattelee: "Dieetti pilalla, vedetään sitten kunnolla läskiksi". Ei myoskään kannata ahtaa itseään ihan täyteen edes terveysruokaa. Ja lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi, ei se ole epäkohteliasta. Itse en liiku, paitsi olen tosi aktiivinen ihminen niin hyötyliikunta kuluttaa varmasti paljon kaloreita. Onnea sinulle laihdutukseen, muista olla vetämättä sitä liiallisuuksiin ja ole armelias itsellesi! Hyvää syksynjatkoa sinullekin :)

    fat girl: Kiitos paljon :) toivon mukaan sinullakin menee hyvin! (Käympäs tässä kurkkaamassa taas blogiasi!)

    VastaaPoista